Vijf principes van Davis® Leer Strategieën
• Leren gaat het beste op een multi-zintuiglijke manier, als je gebruik maakt van al je zintuigen: beelddenken en woorddenken;
• Het verbeeldend vermogen leren inzetten zodat geleerde zaken gemakkelijker kunnen worden onthouden en verwarring wordt voorkomen;
• Leren gaat eenvoudig vanuit een ontspannen staat waarbij de eigen creativiteit wordt benut;
• Symbolen worden pas op papier aangeboden als de leerling alle drie de onderdelen van dat symbool of woord beheerst: hoe het symbool eruit ziet, wat de naam van het symbool is en hoe je de naam uitspreekt en wat het symbool betekent;
• Leerlingen krijgen de verantwoordelijkheid over hun eigen leerproces.
Het programma van de Davis Leer Strategieën kan zonder problemen naast uw eigen curriculum worden ingezet.
In de praktijk
Het Davis Leer Strategieën programma begint met het aanleren van een correcte manier van aandacht richten. Dat gebeurt met een eenvoudige ontspannings- en focusoefeningen. Kinderen leren om fysiek en mentaal te focussen op hun taak. Ze leren ook hoe ze die aandacht gericht kunnen houden. Verder leren ze lezen volgens een aantal leestechnieken, waarbij fouten voorkomen worden en lezen voor iedereen leuk wordt.
Symbol Mastery®
Door Symbol Mastery leren kinderen het alfabet, de leestekens en de basiswoorden (woorden zoals: de, het, een, in, op, ik en nog veel meer van die kleine woordjes die veel kinderen overslaan of er iets anders voor in de plaats zeggen) op een gemakkelijke, plezierige en creatieve manier. In eerste instantie gebeurt dat zonder pen en papier. Later kan Symbol Mastery ook worden gebruikt als afwisseling van of aanvulling op schrijf- en inprentoefeningen.