Ervaringen

juni 3, 2016

Leerkrachten groep 2

  • Minder omdraaien van letters;
  • Betere oog-handcoördinatie;
  • Veel betere penvoering;
  • Kinderen leren letters veel sneller en met minder moeite;
  • Kinderen begrijpen waarom we een alfabet hebben;
  • Veel kinderen kunnen letters vinden in het woordenboek;
  • Het maakt leren veel leuker;
  • Nauwelijks nog verwarring bij klank-tekenkoppeling.

Leerkrachten van de onderbouw

  • Verbeterd mondeling taalgebruik;
  • Beter onthouden van de woordenlijst;
  • Beter begrip van abstracte woordjes, niet alleen wat ze betekenen, maar ook waar en wanneer ze moeten worden gebruikt;
  • Veel meer zelfvertrouwen van de kinderen;
  • Kinderen gebruiken de leestekens uit zichzelf;
  • Veel meer gebruik van het woordenboek;
  • Het helpt de leerlingen om zich bij hun taak te houden.

Welke gebieden van de leerstof worden positief beïnvloed door de Davis® Leer Strategieën?

  • Nauwkeurig waarnemen;
  • Leren lezen van basiswoordjes;
  • Hardop lezen;
  • Begrijpend lezen;
  • Spelling;
  • Volgen van instructies;
  • Leren van zelfcontrole;
  • Leren van sociale vaardigheden;
  • Basisvaardigheden voor coördinatie.

Verbetert het klassenmanagement

  • Door toepassing van de Davis Leer Strategieën kan effectiever worden omgegaan met de gegeven tijd voor diverse taken;
  • Kinderen leren door het programma hun aandacht langer en beter bij hun taak te houden;
  • Het zelfvertrouwen groeit door succeservaringen;
  • Kinderen leren zelfstandig werken;
  • Kinderen krijgen duidelijke instructies waardoor hun gedrag positief word beïnvloed.

 

Groep 3

• Loslaten / focussen / energiemeter; dagelijks passen we het focussen toe om ons beter te kunnen concentreren op het werk. De energiemeter hangt op het bord voor klassikaal gebruik. Sommige kinderen vinden het prettig om zelf een energiemeter op hun tafel te hebben zodat ze bewust bezig zijn met de hoeveelheid energie bij verschillende activiteiten.

• Denken en werken in beelden bijvoorbeeld letters/woorden inprenten (kleien); in groep 3 kleien we vooral woorden zonder betekenis.

• Leestekens worden gekleid.

• Wanneer kinderen letters en cijfers gaan spiegelen, pakken we dit meteen op door de betreffende letter opnieuw te gaan kleien en in te prenten. Wij merken dat kinderen hierdoor beter de letter-/cijfervorm onthouden.

• Bij lezen zetten we het veeg-lezen in. Hierdoor maken kinderen sneller de overstap van het spellend lezen naar vloeiend lezen.

DLS OBS Dijkerhoek

Sinds 2 jaar zijn we op OBS Dijkerhoek bezig met DLS. Onze mentor, Karin Rietberg, komt 1 keer per week voor ondersteuning en om met kinderen te werken. Het is heel mooi om te zien hoe leerlingen van groep 3 en 4 loslaten, focussen en de energiemeter zelf al inzetten. Als juf het vergeet helpen ze mij en zeggen: juf we moeten nog loslaten! Er zijn kinderen die het uit zichzelf doen. Maar voor juf is het ook heel goed om te doen!

Een tijdje terug moest een leerling van groep 3 een toets inhalen en ging naar de leerkracht van groep 7. Toen de leerkracht wilde beginnen zei deze leerling: even wachten, ik moet eerst nog loslaten en focussen en kijken of mijn energiemeter goed staat.

Veel kinderen vinden het kooshballen erg leuk. Er was een leerling die zei: ik kan niet op 1 been staan en de bal vangen. Maar na loslaten en focussen lukte het heel goed en was de leerling blij!

Het schooljaar 2016-2017 gaan we beginnen met kleien met de kleine letters in groep 3. Deze leerlingen hebben de hoofdletters al gehad in groep 2. Het zal een hele uitdaging worden, een combigroep 3/4 met 24 kinderen, maar het gaat ons vast lukken!! Onze leesresultaten zijn echt omhoog gegaan!